پنج شنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

درباره ما

بسمه تعالی

از آغاز بوجود آمدن نسل بشر در این کره خاکی ، به دلیل نیاز فراوان انسانها به آب کلیه تمدن ها در کنار منابع آبی از قبیل رودخانه ها و دریاچه ها بوجود آمده است. از همان روزهای نخستین حمل ونقل و جابجایی مواد غذایی به خصوص آب ذهن آدمیان را به خود مشغول داشته است.

یکی از اولین ساخته های دست بشر در این زمینه ظرفها ی سفالی به صورت کوزه برای مناطق ثابت و همچنین کیسه هایی از پوست حیوانات بود که ما به آن خیک و یا مشک می گوییم  بوده و هنوز پس از گذشت هزاران سال به دلیل قابلیت انعطاف بالا و آسیب پذیری کمی که در سفر ها دارد، در  بعضی از جوامع روستایی و کوچ نشین کشور خودمان و دیگر کشور ها استفاده می شود. پس از کشف شیشه و توانایی فرم دادن آن به شکل بطری ، به دلیل شفافیت و عدم تاثیر گذاری شیشه بر طعم و رنگ مایعات درون آن ، قرون متمادی از آن به عنوان اصلی ترین ظرف برای انواع و اقسام مایعات استفاده گردید و حتی برای ظروف ارزانتر سفالی نیز به عنوان لعاب لایه ای از آن در سطح داخلی ظروف استفاده گردید.

نقطه ضعف اساسی شیشه ، عدم مقاومت در مقابل ضربه و شکنندگی آن است . این امر مشکلات زیادی را در زمینه استفاده جهت محصولات تولیدی صنعتی که با جحم زیاد تولید می شوند، به جهت هزینه بالای تهیه ظروف مخصوص حمل و نقل ، انبارداری شیشه و همچنین باز گرداندن آنها به محل کارخانه ، شستشو و نظافت آنها جهت استفاده مجدد به وجود می آورد. در اواخر قرن بیستم با پیشرفت دانش پتروشیمی ، انواع و اقسام مواد پلاستیکی برای استفاده های مختلف تولید گردید که  بعضی از آنها نیز برای بسته بندی مایعات استفاده شد که هر کدام دارای نواقصی از نظر تاثیر گذاری بر روی مایعات داخل ظرف بودند.

در نهایت با تولید محصولی به نام پلی اتیلن ترفتالات ، ماده اولیه ایده آل برای ساخت بطری های مورد نیاز صنایع غذایی که تمام خواسته های مصرف کنندگان را از قبیل شفافیت ، عدم تاثیر شیمیایی بر روی محتویات ، انعطاف پذیری بالا و مقاومت فوق العاده در برابر ضربه و فشار های وارده ، دارا می باشد به بازار عرضه گردید.

تولید بطری از ماده فوق الذکر در دو مرحله انجام میپذیرد. در قدم نخست محصولی به نام پری فورم که به معنای( پیش از فرم گرفتن ) می باشد، تولید می شود که چیزی شبیه به لوله آزمایش است ولی با دهانه استاندارد بطری ها که دارای رزوه جهت بستن در پلاستیکی آنها می باشد. این محصول به دلیل حجم کم آن قابلیت حمل و نقل و انبار داری بهتری را دارا می باشد. مرحله بعدی معمولا در محل مصرف بطریها در کارخانجات مصرف کننده انجام می شود که پری فورمها پس از گرم شدن تا دمای حدود 180 درجه سانتی گراد که قابلیت انعطاف آنها را بالا می برد در قالبهای مخصوص همان کارخانه با فشار هوا ، فرم نهایی خود را گرفته و به شکل بطری معرفی شده محصول آنها در می آید ، فرآیند گرم کردن پریفرم ها با این دما باعث ضد عفونی شدن بطریها می گردد که پس از شستشو در ادامه وارد خط بطری پرکن شده و پس از بسته بندی تحویل انبار محصول می گردند.

با توجه به زمینه مساعدی که برای استفاده از بطری های پلی اتیلن به دلیل مزیت بسیار زیاد در رعایت مسائل بهداشتی که در بالا ذکر شد و حمل و نقل ایمن وآسان برای کلیه مایعات از قبیل آب آشامیدنی ، روغن مایع ، نوشابه های گازدار و غیره ، در جامه به وجود آمده بود ، این شرکت از سال 1382 با خرید 3 دستگاه تزریق ساخت کشور آلمان و با ظرفیت 4300 تن در سال فعالیت تولیدی خود را در زمینه تولید پریفورم  آغاز نمود.

اولین مشتری ما ، شرکت خوشگوار مشهد بود که جهت بسته بندی انواع نوشابه های تولیدی خود با نامهای کوکا کولا، خوشگوار و همچنین آب آشامیدنی دسانی از محصولات این شرکت استفاده نمود. استقبالی که از سوی مصرف کنندگان در زمینه استفاده از این بطریها به عمل آمد باعث گردید که پس از برنامه ریزی در جهت افزایش تولید و به خاطر بهبود کیفیت محصول تولیدی ، خط تولید بعدی از کشور کانادا با مارک هاسکی که از تکنولوژی بسیار بالایی در زمینه ماشین آلات تزریق پلی اتیلن برخوردار بوده  و از معروفترین برندهای این دستگاهها در جهان می باشد خریداری شده و در اواخر همان سال نصب و راه اندازی گردید.

با رشد مصرف و آگاهی عموم از مزایای بطری های پت ، کاربرد های جدید و متفاوت آن در صنایع تولید محصولات بهداشتی و آرایشی بهداشتی، روغنهای مایع ، مایعات شیمیایی و حتی سموم دفع آفات نباتی به اثبات رسیده و لزوم تولید پریفورم در اوزان و دهانه های مختلف جهت انواع بطری های با مصارف متفاوت ، این شرکت را وادار به خرید ونصب چندین خط تولید به جهت تامین نیاز مصرف کنندگان متعدد در زمینه های مختلف نموده است.

هم اکنون این شرکت با دارابودن ظرفیت تولید بالغ بر چهل و پنج هزار تن در سی و دو نوع و رنگ مختلف پریفورم ، در فضایی بیش از دو هکتار زمین و بیش از ده هزار مترسالنهای تولید و انبار، بزرگترین واحد تولید پریفورم در کشور بوده و تامین کننده نیاز های کارخانجات تولیدی بزرگی همچون خوشگوار مشهد ، خوشگوار تهران ، آب معدنی نستله ، آب معدنی پلور، عالیس و بسیاری دیگر از تولید کنندگان محصولات مختلف در سطح کشور می باشد.